Contohi Ibu Di Jepun Bagaimana Cara Didik Anak Supaya Berdisiplin

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Perasan tak kalau kita lihat anak-anak di negara Jepun, b0leh dikatakan hampir semuanya memiliki disiplin diri yang tinggi. Jadi macam mana ibu bapa di Jepun mendidik anak-anak mereka sehingga jadi berdisiplin dan berdikari sejak dari kecil lagi.

Kaedah yang ibu bapa di Jepun gunakan, b0leh dijadikan sebagai rujukan bagi mendidik dan mendisiplinkan anak-anak kita di rumah. Apa yang penting, cara didikan dan disiplin kenalah betul, dan bukannya main m@rah je anak-anak kemudian berharap perangai mereka akan berubah.

J0m teng0k macam mana mak-mak di Jepun mendidik dan mendisiplin anak-anak mereka! Mana yang baik kita boleh jadikan sebagai panduan.Kan..

Tahu tak di Jepun, hubungan antara ibu dan anak sangat erat. Sang ibu akan mencurahkan segala kasih sayang, perhatian dan memenuhi segala kehendak anak semasa anak berusia tiga tahun.

Dan apabila usia anak mencecah umur lima tahun, si ibu membenarkan anak-anak membuat apa saja yang mereka mahu sambil di bimbing untuk belajar dan memahami perkara apa yang baik dan yang buruk.

Selain itu, sepanjang tumbesaran anak-anak sang ibu sering menunjukkan sikap yang p0sitif dan ini membuatkan anak akan menc0nt0hi sikap terpuji ibunya serta akan menjadi lebih rapat dengan ibu mereka.

Ibu bapa di Jepun mendidik anak-anak mereka untuk melayan semua 0rang sama rata, tanpa mengira pangkat, darjat, warna kulit, agama hatta bangsa sekalipun. Malah ibu bapa mengajar anak-anak untuk mengh0rmatii dan melayan pengasuh sama seperti ibu bapa mereka sendiri.

Begitu hebatnya didikan ibu bapa di Jepun dalam mengajar anak-anak mereka mengh0rmatti semua 0rang dan dalam masa yang sama dapat membentuk peribadi anak yang berakhlak baik serta terpuji dari kecil lagi.

Untuk bermasyarakat, ibu bapa di Jepun telah mengajar anak-anak mereka untuk ‘melihat’ dan mengh0rmatti perasaan dan kepentingan 0rang di sekeliling mereka sejak dari kecil. Para ibu bapa Jepun mengh0rmatti perasaan anak-anak mereka dan tidak mem@lukan diri anak-anak mereka sendiri.

Bagi ibu bapa di Jepun, ianya penting untuk anak-anak menghargai serta memahami perasaan 0rang lain dan ianya termasuklah juga pada benda bukan hidup atau 0bjek. Sebagai c0nt0h, si anak sedang bermain dengan kereta mainan dan ingin mer0sakkan kereta tersebut.

Lalu si ibu menegur dengan berkata “Kesiannya kereta tu, macam nak men@ngis”. Ini adalah perlakuan yang biasa para ibu di Jepun lakukan, apabila ingin menegur salah laku si anak.

Anak-anak di jepun menjadikan ibu bapa mereka sebagai r0le m0del dalam hidup mereka, ini kerana cara ibu bapa mendidik diri mereka adalah ibu bapa mereka menunjukan c0nt0h dan membimbing mereka bagaimana untuk melakukan sesuatu perkara.

Dan bukannya seperti kebanyakan ibu bapa sekarang yang hanya tahu memberi arahan kepada anak mereka tanpa memberi tunjuk ajar atau c0nt0h untuk melakukan sesuatu tugasan.

Di Jepun, keluarga merupakan aspek penting dalam membentuk peribadi anak dan mendisiplin diri. Ini adalah kerana masyarakat di Jepun jarang menghantar anak-anak mereka ke pusat asuhan dan kebanyakannya anak-anak mereka tinggal bersama atauk dan nenek mereka atau saudara-mara yang lain.

Dari situ hubungan kekeluargaan dalam diri anak-anak menjadi sangat kuat dan rapat serta saling melindungi antara satu sama yang lain.

Ibu bapa di Jepun memf0kuskan terhadap pembentukan perangai serta peribadi anak-anak mereka, dengan cara mendisiplinkan dan menegur perangai anak yang tidak betul. Dan bukannya menggunakan fizikal.

Ibu bapa di Jepun mendisiplin perangai dan tingkahlaku anak-anak bermula dari rumah dengan menggunakan peraturan yang telah ditetapkan, seperti menyusun kasut dan selipar dengan kemas, mengulangi lagu dan permainan dan duduk dengan senyap.

Ke semua ini dilakukan setiap hari sehingga ia menjadi sebati dan rutin harian anak-anak. 0leh itu penting, untuk ibu bapa mula mendisiplin anak-anak bermula dari rumah dalam usia yang muda.

Di harap perk0ngsian kali ini dapat memberi pencerahan buat para ibu bapa di luar sana, yang ingin mencari kaedah yang sesuai dalam mendidik dan mendisiplin anak-anak di rumah. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit wanista

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *