Penjaga kubur ‘Abam Bocey’ dedah sesuatu berlaku pada 10:30mlm sebelum tutup pagar kawasan perkuburan

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih

Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau dikenali sebagai Abam Bocey telah memberi inspirasi buat orang ramai.

Sedikit demi sedikit kebaikannya dikongsi rakan taulan dan orang ramai yang pernah bertemu dengan beliau.

Dalam satu video perkongsian oleh Ustaz Hanafiah, beliau telah bertemu dengan seorang penjaga kubur ketika menziarahi kubur Abam di Tanah Perkuburan Sungai Pusu.

Katanya, penjaga kubur itu menceritakan suatu peristiwa yang menjadi bukti kebaikan Abam pada malam selepas pengebumian Allahyarham.

Menurutnya, ketika sedang mengunci pintu pagar kawasan perkuburan, dia didatangi seorang wanita yang menaiki motosikal bersama anaknya yang masih kecil.

Wanita itu merayu agar diberi peluang untuk menziarahi kubur Allahyarham, tambahnya.

“Pakcik, tolonglah pakcik, saya nak masuk tengok arwah Abam, tolonglah pakcik.”

Biarpun permintaannya ditolak, wanita itu terus merayu.

“Esok je lah. Kubur ni tak ke mana. Esok je datang,” kata penjaga kubur berkenaan.

Tidak berputus asa, wanita itu terus merayu.

“Pakcik, saya datang dari jauh ni pakcik. Tolonglah saya pakcik, saya tak sempat nak datang siang,” katanya.

Selepas dirayu, lelaki berkenaan akhirnya menunjukkan kubur Abam.

Bila ditanya wanita itu sama ada dia merupakan saudara mara, wanita itu menafikannya.

“Saya dan anak saya sebenarnya banyak menerima bantuan daripada Abam. Dan Abam telah menyekolahkan anak-anak saya dan semua perbelanjaan sekolah telah ditampung oleh Abam.” Sumber: Ustaz Hanafiah

Video

Artikel berkaitan: Jemaah memenuhi setiap ruang ketika solat jenzah, PU Rahmat dedah sifat pemaaf Abam dikutuk gemuk

PEMERGIAN Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan atau Abam bukan sahaja dirasai ol
eh rakan artis dan peminat, malah pendakwah bebas iaitu Pencetus Ummah (PU) Rahmat turut menyatakan rasa sedih dengan kehilangan pelawak tersebut.

Menurut PU Rahmat, Abam tidak berkira apabila membabitkan hal dakwah dan merupakan seorang anak yang bertanggungjawab terhadap ibu dan keluarganya.

“Abam ringan diri pergi program dakwah. Aku ingat lagi apabila kawan aku ustaz Halim Hafiz jemput dia program Warung Halal. Dia usahakan juga datang walaupun bayaran tak tinggi.

“Aku ingat lagi apabila ahli jawatankuasa masjid tanya aku siapa pelawak yang aku boleh jemput untuk program. Yang aku ingat Abam dan Shahrol Shiro, ini dua pelawak yang tak berkira kalau buat program dakwah.

“Abam pernah sebut, dia kuat kerja sebab nak bantu mak dia. Dia bawa mak dia pergi umrah dan bahagiakan orang sekeliling… semoga kau aman di alam barzakh,” katanya menerusi Instagram.

Sekitar solat jenazah Abam, jemaah memenuhi setiap ruang masjid seumpama solat jumaat. Apa amalan Syed Umar? Dia maafkan semua orang yang kutuk dia gemuk. Dia tak ambil hati sangat walaupun dia mesti terasa pada awalnya! PU RAHMAT, PENDAKWAH BEBAS

Dalam muat naik tersebut, dia turut berkongsi foto ratusan jemaah yang hadir menunaikan solat jenazh untuk Abam di Masjid Gombak Utara, Kuala Lumpur pada Isnin.

Dalam pada itu, PU Rahmat menyifatkan arwah seorang yang penyabar dan tidak mudah melenting walaupun dihina kerana keadaan fizikalnya.

“Sekitar solat jenazah Abam, jemaah memenuhi setiap ruang masjid seumpama solat Jumaat. Apa amalan Syed Umar? Dia maafkan semua orang yang kutuk dia gemuk. Dia tak ambil hati sangat walaupun dia mesti terasa pada awalnya.

“Dia melawan body shaming dengan bergaya. Masa dia sebut gemuk is awesome ramai orang pertikai. Tapi korang tak faham bukan maksud dia untuk kekal gemuk tapi dia nak orang gemuk ada confidence diri sebab selalu sangat orang gemuk dibuli dan dihina.

“Kemudian sebelum dia mennggal, dia usahakan juga kuruskan diri sampai hilang berkilo-kilo. Sebab apa? Dia pesan pada kawan-kawan gemuk agar usaha kuruskan badan… yang pernah kutuk Abam eloklah kau minta maaf pada keluarganya. Eloklah kau bertaubat!,” katanya.

Abam, 32, mennggal dunia di kediamannya di Gombak pada Isnin selepas dua hari mengalami demam panas.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Nor Hidayah dan seorang anak lelaki, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey yang kini berusia lima bulan.

Komen warganet

Allahuakbar..asbab keikhlasan bersedekah dan menyembunyikan amal baiknya sehingga kita tak tahu.. semoga Allah merahmati allahyarham Syed Umar Mokhtar @ Abam Bocey

masa hidupnya hanya terlihat seperti insan biasa, bila dah tiada, setiap penjuru manusia menegakkan kebaikkan beliau.Allahuakbar, semoga kita juga seperti beliau kelak

Dalam sebulan ni Allah tunjukan kat kita, Ada org beria2 nak tunjukan kemulian dia sampai g mekah! Tapi kena kecam seantero dunia…
Tapi Jauh di bumi Malaysia, seorang Insan yang selalu buat kita ketawa Allah muliakan beliau diberikan kematian yang sangat2 dicemburui oleh orang lain…Al fatihah utk Arwah Abam…

satu persatu kebaikan dia org ceritakan.. yg xde spe taw.. tggi darjat dia.. xmcm makhluk tu g mekah try hard nk tnjk yg allah terima dia.. bila bg sedekah rakam video pastu post. sme mcm datok sorg tu.. Abam 1 cnth terbaik utk muslimim dan muslimat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *